Der er mange både gode grunde til, at man har lyst til at prøve at være selvstændig. Måske har du fået en genial idé til et produkt eller en service, som du bliver nødt til at satse på eller måske du stadig overvejer, hvorvidt du bør gøre det eller ej.
Uanset hvilken situation du står i – om du først har taget de første spæde skridt mod en karriere som selvstændig eller måske du allerede er i fuld gang, men stadig søger efter gode råd til at få succes.
Det allerbedste du kan gøre som nystartet selvstændig er, at alliere dig med et godt webbureau, der både har services indenfor websites/webshops og markedsføring. Sådan et webbureau kan du finde ved at klikke her. Fordelen ved et 360 graders bureau, der både kan hjælpe dig hvad angår dit website eller din webshop, men også kan varetage markedsføringen er, at begge ting kan gøres både mere effektivt og med et bedre resultat.
Hvis først et bureau har lavet en hjemmeside til dig, og du derefter får et andet bureau til at hjælpe dig med din markedsføring, så er der som regel nogle ting, som et bureau til websites ikke vil tænke på, såsom at SEO- og hastighedsoptimere websitet, mens det bliver lavet.
Omvendt kan markedsføringen ofte tage længere tid, da markedsføreren skal lave nogle integrationer til websitet der ikke allerede er oprettet.
Sidst vil man kunne begynde på websitet og markedsføringen samtidig, så man kan have en release-dag for virksomhed, hvor både websitet og den tilhørende markedsføring begynder samtidig og spiller sammen.
1. En brugervenlig hjemmeside eller webshop er essentielt
Inden du starter din virksomhed, er det selvfølgelig nødvendigt at have en hjemmeside, hvor dine potentielle kunder kan indhente information, kontakte dig og se hvad du sælger. Hvis du skal selve produkter over en webshop, skal denne oprettes inden du går i luften.
Det er muligt selv at lave en hjemmeside, og særligt hvis den kun skal være informativt kan dette gøres meget billigt. Det, de fleste virksomhedsejere oplever er dog, at resultatet sjældent bliver, som de havde håbet, fordi de hverken har tiden eller kompetencer til at gøre det.
Mange oplever derfor, at det ofte trækker tiden og håret ud af hovedet, selv at lave en hjemmeside uanset hvor simpel den end er.
Hvis man har mod på, selv at lave sin hjemmeside, er det dog nødvendigt at man sætter sig i brugerens sted, og gør siden så brugervenlig som mulig. Det er nemlig spildte markedsføringskroner, hvis kunden først er kommet ind på sitet, men ikke ender med at blive kunde, fordi hjemmesiden har været en uoverskuelig oplevelse.
Sidst er det vigtigt at skrive indhold med SEO-venlige tekster, som Google nemt kan indeksere. Det er en hel videnskab i sig selv, at lave SEO, altså Search Engine Optimization, så du får en rimelig plads på Googles søgeresultater, hvilket er yderst vigtigt hvis din virksomhed skal få kunder ind på sitet.
Det kan derfor være en rigtig god investering ikke selv at lave sin hjemmeside eller webshop, men at få nogle professionelle udviklere til det.
Det skal gerne udvikles i et CMS-system såsom WordPress, så du selv kan gå ind og ændre i indholdet, oprette nye sider eller tilføje produkter, hvis du har en webshop.
2. Kunderne kommer ikke af sig selv
Når først du har lavet en flot, professionel og brugervenlig hjemmeside eller webshop, er det desværre ikke nok lige at dele linket på din Facebook og håbe på, at kunderne strømmer ind.
Det mange gør galt er, at oprette en masse sociale medier til virksomheder, som de sjældent får opdateret. Det er rigtig godt selvfølgelig at være tilstede på de sociale medier, hvor din målgruppe befinder sig, men hvis du ikke har tid eller ressourcer til at opdatere kanalen, er det bedre at undvære den.
Hellere have en aktiv kanal, end at have både det ene, det andet, tredje og fjerde, som aldrig bliver opdaterede.
Selvom det at lægge opslag på Instagram og Facebook er gratis markedsføring, så kommer dit budskab ikke langt, hvis du ikke også skyder nogle annoncekroner efter det.
Her kan det også være en kæmpe hjælp for dig, hvis du allierer dig med et online marketing bureau. De kan både hjælpe dig med at SEO-optimere din hjemmeside, så du organisk får en god placering på Google, men de kan ligeså lave målgruppeanalyser, og oprette annoncer for dig på de kanaler, hvor du bør være. Det kan eksempelvis være annoncer på Google, både i søgeresultaterne, så du kan betale dig for at ligge nummer et, men ligeså annoncer på andre hjemmesider og blogs, som er relevante for dit produkt eller din service.
Derudover kan bureauet hjælpe dig med at lave annoncer på eksempelvis Instagram og Facebook, hvor de kan målrette annoncerne, så de får mest muligt effekt, samt splitteste i forskellige målgrupper og forskelligt indhold, så du gennem bureauet kan lære din ideelle kundegruppe at kende, og udarbejde indhold, der vækker netop disse kundegruppers interessere.
Sidst kan et samarbejde med et bureau også hjælpe dig til en overordnet strategi for din markedsføring, som kan sikre dig din virksomheds succes, så du også er selvstændig om et fra nu.