Skal dine fælge sidde på en luksusbil? Her går vi i dybden med dæk og fælge.
Selvom vi er mange, der går op i dæk og fælge, så er vi ikke automatisk så velhavende at vi bare kan købe en ny Audi, Mercedes eller tilsvarende luksusbil. Den slags biler er ekstremt dyre fra nye i Danmark, hvor vi jo kæmper med de højeste bilafgifter i Europa i følge FDM. Hele 180% af bilens værdi skulle man indtil for kort tid siden betale i registreringsafgift, hvis bilens værdi oversteg 81.700 kr.
Finansloven gør de dyre biler en smule billigere
I november 2016 blev finansloven vedtaget i Folketinget. Én af konsekvenserne af loven er at registreringsafgiften på de dyre biler blev sænket fra 180% til 150%. Det er stadig en dyr afgift sammenlignet med i andre lande, men når vi taler luksusbiler, så kan man altså sagtens mærke denne afgiftsreducering på den endelige købspris.
Hvis du f.eks. køber en spritny Audi A6, så er den i dag godt 60.000 kr. billigere end sidste år og en VW Passat har fået skåret omkring 40.000 kr. af prisen.
Fordele ved at købe luksusbiler brugt
Nu har vi kun snakket om nye luksusbiler, hvor købsprisen kan runde den halve million, men har du overvejet muligheden for en brugt luksusbil?
Fordelen ved at købe f.eks. en tysk bil som Audi, BMW eller Mercedes brugt er, at kvaliteten af bilen er så høj sammenlignet med billigere japanske eller koreanske biler, at de holder i mange flere år. Der er altså stor forskel på at købe en 5-6 år gammel Audi og en tilsvarende gammel Kia eller Toyota. Sørger du for at købe din brugte bil hos en respekteret forhandler, sikrer du dig samtidig at bilen er velholdt, har passet sine servicebesøg og generelt er tæt på så god som ny.
En Audi A6 1,8 TFSI 190 hk koster fra ny 580.555 kr, mens en 6 år gammel Audi A6 2,0 TFSI 170 hk fås for under det halve. Vi har set den til 219.900 kr. Her beholder du stadig fordelen af den lavere registreringsafgift på 150%, der er inkluderet i ovenstående priseksempler.
Du kan med andre ord vælge mellem en 6 år gammel velholdt Audi A6 og f.eks. en ny Kia Cee’d. Ikke et svært valg, vel?
En anden fordel ved at købe brugt er, at en ny bil taber en stor del af sin værdi det øjeblik, den kører over kantstenen hos autoforhandleren. Ved at købe en lettere brugt model, slipper man for dette indledende værditab, men får samtidig en bil, der er så godt som i samme stand som en ny.
Leasing giver budgetsikkerhed
Uanset hvor velholdt din brugte luksusbil er, så vil der uvægerligt komme udgifter henad vejen til reparationer og vedligehold. Mekanikerregninger er noget af det en bilejer hader mest, da de ikke er til at budgettere med, og nemt kan om ikke vælte, så i hvert fald presse ens månedlige privatbudget.
Denne ulempe får flere og flere til at vælge leasingmodellen. Når man leaser en bil, køber man den ikke, men lejer den på en måde. Man betaler et fast og kendt beløb om måneden og kan bytte bilen til en nyere model efter nogle år. Og det bedste af det hele: går bilen i stykker, kan man blot aflevere den til reparation uden at skulle slippe en øre af egne penge. Det svarer lidt til at bo til leje, hvor man kan ringe til viceværten i stedet for at betale håndværkere, hvis der er problemer med lejligheden eller huset.
Brugtleasing kan være det mest favorable
Det nyeste skud på bilmarkedet er brugtleasing. Her lease man en brugt bil i stedet for en ny model. Du får efter vores mening det bedste fra to verdener med denne løsning.
Du får en billigere bil med lavere leasingydelse, men du slipper stadig for at betale for vedligehold og reparation af bilen. Og en ekstra bonus: når du leaser bil falder registreringsafgiften med tiden, og da de som regel er over tre år gamle, er afgiften den lavest mulige.
Brugtleasede biler, kommer så godt som altid fra erhvervslivet og da de har haft tvungne serviceeftersyn og generelt er passet bedre på, end ejede biler, kan du nemt ende med en rigtig lækker bil til en billig penge.
Er det en brugtleaset BMW eller Audi dine nye fælge skal sidde på?