Hvis du er bilejer, så er autoværksted med stor sandsynlighed også noget, som du stifter bekendtskab med regelmæssigt. Det er trods alt de færreste af os, som har fingrene og lysten skruet rigtigt sammen til at klare vedligeholdelsen af bilen selv.
Det første valg som du står overfor når du er ny bilejer eller måske flyttet til ny region i landet, er valg af mekaniker.
Skal du vælge et autoriseret eller uautoriseret værksted som Autodolf i Varde eller værksted i anden del af landet. Her finder du ikke godt nok ikke sælger eller bilproducentens værksted, men reparationer i helt samme kvalitet med Dansk Bilbrancheråd garant stempel.
Kvaliteten så bilen er driftsikker og forsvarlig, er kriteriet for at bruge et bilværksted. At vælge et uautoriseret værksted har den store fordel, at prisen stort set altid er mindre. Men alt afhængig af bil og stand, så kan den være omfattet af garanti eller reklamationsret.
Hvad du skal være opmærksom på?
Du er helt fri til at vælge lige præcist det værksted du vil. Du skal dog være opmærksomhed på et par ting i forhold til reklamationsret og garanti:
- Reparationer i forhold til serviceaftale skal logisk nok være på anførte værksteder i forhold til aftalen eller bilproducentens servicerings anvisninger
- Reparationer i forhold til garanti eller reklamationsret skal udføres på sælgers værksted
- Reparationer i forhold til fabriksgaranti skal udføres på importørs værksteder eller ved frit valg så længe serviceringen foregår i henhold til producentens anvisninger
- Hvad er bestemmelserne i forhold til bilens serviceplan
Dette er selvfølgelig kun i forhold til de nævnte ting, for stort set alle ting kan klares lige godt hvad end det er autoriseret eller et uautoriseret værksted.
Læs også: Rustbeskyttelse er en genial ting
Forskellen på autoriseret og uautoriseret autoværksted?
Hvad er forskellene mellen det uautoriseret og autoriseret bilværksted? EU lovgivningen har gjort det muligt at få serviceret på hvilket som helst værksted og stadig være dækket af fabriksgarantien. Dette sker så længe bilen bliver serviceret i henhold til producentens anvisninger.
Dog er der en lille hage ved det, for hvordan i forhold til tvivlsspørgsmål?
Ved det autoriseret værksted skal du ikke bevise at serviceeftersyn er foretaget korrekt, for det er producentens egen anviste værksted og producenten står selv til ansvar for at serviceringen er korrekt. Ved det uautoriseret værksted derimod, skal du bevise at serviceringen er foretaget korrekt hvis der opstår tvivl i forhold til fabriksgarantien.
Hvis der kommer følgeskader på grund af forkert serviceeftersyn der ofte plejer at blive foretaget for hver 15.000 kørte kilometer, kan producentens hurtigt skyde problemet over på dig. Kan du dokumenterer at værkstedet ikke har lavet fejl ved at bruge en uoriginal reservedel, og måske ikke fulgt anvisningen i henhold til servicebogen. Det sker ikke så ofte, men kan dog. Måske det aldrig bliver nødvendigt, men gør det til en vane at gemme den specificeret regning, hvor du i det mindste kan dokumenter det udførte arbejde fra værkstedet.
Dokumentationen bliver gemt ved det autoriseret værksted og det er en klar forskel.
Prisen er en anden og velkendt ting der adskiller de to former for værksteder. De autoriseret er stort set altid dyrere i faktureret mekanikerløn og ofte også på prisen af reservedele.
I forhold til den store prisforskel, så kan du ofte spare helt op til 30% ved at bruge de uafhængige værksteder frem for bilmærkeværkstederne.
Læs også: Slip for udgifter til værksted?
Hvorfor uautoriseret?
Konkurrencestyrelsen kiggede på forskellen for år tilbage, hvor konklusionen var at prisforskellen var alt for stor og tydede på, at konkurrencen var mangelfuld. De autoriseret værksteder der i alt fairness skal siges, at være underlagt prisdyre ting fra bilproducenten, som gør det noget sværere at holde udgifterne nede.
Så hvis garantien fastholdes, kvaliteten er nøjagtig ens eller måske bedre og prisen er væsentlig lavere, så findes der ingen gode argumenter til, hvorfor du ikke skulle bruge den lokale ”frie” mekaniker til at servicerer din bil.