Når du er bilejer, så er der mange ting der skal klares. Dæk skal skiftes, service skal klares, vedligeholdelse og rengøring er alle ting, som du skal klare. En ting som mange glemmer at sørge for, er rustbeskyttelse af bilen. Især de mindre biler med galvanisering kommer uden beskyttelse af undervognen.
Du har sikkert hørt om undervognsbehandling af bilen, hvor du enten kan vælge Dinitrol eller Pava. Her kan du f.eks. vælge Rustbekyttelse Skovlunde på et Pava center eller andet sted i landet. Alle biler kræver forskellig behandling i forhold til alder, brug, stand og model, hvor en god forhandler vil give dig råd om den bedste rustbeskyttelse.
Hvis du er i tvivl om hvad der er bedst for dig, kan du finde et par tips om forskellen og de forskellige muligheder til undervognsbehandling.
Du kan indhente tilbud på rustbeskyttelse nemt og hurtigt hos Autobutler
Hvorfor rustbeskyttelse?
Formålet er selvfølgelig som beskyttelse mod rust, hvilket ligger i ordet. Men der er dog lidt mere til det.
Hvis du har købt en ny billig bil, så er der med 100% sandsynlighed ingen rustbeskyttelse. Bilens galvanisering holder kun så længe lak og slidlag er i orden. Her er det selvfølgelig smart at bruge de 3-4.000 kr. en rustbeskyttelse koster. Se det som en investering der kan være med til at forlænge levetiden på den nye bil.
Vores lidt mærkelig klima med den varme luft fra syd og kolde luft fra nord giver meget fugt, som er med til at ruste din undervogn lige så stille. Når vinterens meget vand og salt samtidig bliver kastet ind overalt på undervognen, fremskynder det rustprocessen.
Hvornår er bedst at give rustbeskyttelse?
De fleste vil nok mene, at sommeren er det perfekte tidspunkt til at give bilen en undervognsbehandling, sommeren byder på det varme vejr. Men sandheden er, at der ikke findes noget dårligt tidspunkt på året at give bilen en behandling.
En rustbehandling i dag starter ud med at gøre din bil fuldstændig ren for is, salt, snavs og skidt, hvorefter bilen bliver tørret. Herefter er bilen klar til at tage imod rust behandlingen, og så er det såmænd ligegyldigt om det er november eller juni.
Hvad er Pava?
Pava er olie. Hvis du ikke ved hvad pava rustbeskyttelse er, så får du korte forklaring her.
Pava olien bliver sprøjtet i hulrum, undervogn osv. Her dækker en komplet behandling din bils døre, hjulkasser, hulrum og undervogn.
Se hvordan og hvad omkring Pava rustbeskyttelse i denne korte video.
Hvad er Dinitrol?
Dinitrol er voks, hvilket er den største forskel fra Pava. Selve beskyttelse foregår på samme måde, hvor nogen påstår at rengøringen inden behandlingen, er særdeles grundig med Dinitrol.
Se denne video med forklaring på hvordan en Dinitrol behandling foregår.
Vælg Pava eller Dinitrol som den bedste behandling?
Spørgsmålet om du skal vælge Pava eller Dinitrol er vel mere eller mindre et tros spørgsmål.
Selve behandlingen i forhold til at give beskyttelse mod rust, er mere eller mindre lige god. Det store spørgsmål i forhold til den rigtige beskyttelse, er fremgangsmåden og et værksted der har styr på hvad de laver.
Udover Pava er olie og Dinitrol er voks, er en anden væsentlig forskel; lugten. Pava lugter en hel del og faktisk også et godt stykke tid frem. Her er Dinitrol ikke så slem, og lugten forsvinder væsentlig hurtigere.
Så det nemmeste vil nok være at vælge den type af rustbehandling på et værksted, som er dejlig tæt på bolig eller måske arbejde, for du skal indleverer bilen et par dage.
En vigtig ting at huske når du har valgt Dinitrol eller Pava er, at du holder fast i at bruge den samme type fremefter.
Udførelsen er det vigtigste
I forhold til at vælge rustbeskyttelse så beskytter Pava og Dinitrol lige godt.
Det vigtige valg som du står overfor, er at beskyttelsen bliver udført korrekt. Her gælder det om at produktet skal kunne arbejde sammen med produktet som bilen eventuelt er behandlet med. Her er sprøjteskema vigtigt og noget som værkstedet skal kunne fremvise.