kompressor til bildæk – virker det?

Tips og tricks med kompressor til bildæk

Kompressor til bildæk?

Hvis du skal have skiftet vinterdæk til sommerdæk eller omvendt, så er det oplagt at få det gjort ved mekaniker eller dækcenter. Men det kan også være, at du hellere vil gøre det selv. Udover det ikke er specielt svært at skifte hjul på fælge, så kan du spare penge ved at gøre det selv.

For at skifte dine dæk selv, skal du bruge forskellig værktøj. Kompressor til dækskift som du blandt andet finder i den gode kvalitet ved KGK i Nivå, kan hjælpe, men for at trække luftnøglen skal det være en stor kompressor der samtidig er ganske dyr.

Her gælder det om at finde det rigtige. Det kommer ofte an på hvor meget luft kompressoren kan leverer i minuttet i kombination med luftnøglen.

Kompressor til bildæk?

En kompressor kan gøre det nemt for dig at skifte dæk. Enhver der har stået med en krydsnøgle ved, at det ofte kan være besværligt.

Men dog vil de fleste kompressorer i almindelig prisklasse, ikke være i stand til at skifte hjul. Derimod kan de bruges til at pumpe luft i dæk hvad end det er bil, campingvogn, cykel med mere. Helt ligesom de kan bruges til arbejdsopgaver på bil og hus.

 

Se udvalget af populære kompressorer hos Globaltools

køb en 12v kompressor med tank

Kompressorer kommer i bredt udvalg der dækker over stempelkompressorer, benzindrevne kompressorer, højtrykskompressor og enten oliesmurte eller oliefrie kompressorer.

En benzindreven med høj tryk og luftnøgle kan måske klare opgaven. Men til dækskifte er du ofte bedre stillet økonomisk, med en slagnøgle i god kvalitet.

3-i-1 værktøjssæt til dækskift

mini kompressor til bil der kan skifte hjulVed Coolstuff kan du købe dette 3-i-1 værktøj til hjulskift. Det er både en donkraft og kompressor der via bilens 12v-udtag og batteriklemmer, vil være i stand til at løfte bilen og løsne hjulboltene.

Du løfter først bilen og dernæst bruger den hamrede fastnøgle til at løsne boltene. Helt ligesom værktøjet også kan fylde luft i dækket. Det sker skiftevis, så når du har spændt boltene, skal du skifte kompressoren til donkrafttilstand og sænke bilen igen.

Om denne gadget rent faktisk virker, skal være usagt, for den er ikke testet endnu. Du kan se tjekke den ud hos Coolstuff, hvor prisen ligger lige under 1.000 kr.

=>> Se 3-i-1 værktøjet hos Coolstuff her

Regler for montering?

Hvis du ikke ved hvordan du skifter dine dæk på bilen, så findes der et par “regler” når du af- og påmonterer nye dæk på bilen.

Først og fremmest skal størrelsen i forhold til producentens anbefalinger føles, hvilket er logik.

Du skal tjekke dine dæk indvendigt og udvendigt for fejl og slid. Dækmønsteret skal selvfølgelig være i forsvarlig stand, hvor mindst 3 mm. mønster er anbefalet, også selvom at lovkravet siger mindst 1,6 mm.

Hvis du kun skifter et dæk, skal dette være identisk med sin partner enten bag- eller fortil. Her gælder det samme slidbanemønster, mål, hastighedsindeks og belastningsindeks.

Ved skift af alle dæk skal du huske, aldrig at blande ikke-radialdæk og radialdæk på bilen. Som det mindste, skal det være samme dæk på samme akse. Det bedste vil dog være 4 ens dæk.

Dæk bliver slidt, og her kan du med fordel opnå længere levetid og bedre ydeevne ved at bytte rundt på dækkene. Derfor kan det være smart at gøre dette, når du alligevel skal skifte til sommerdæk. Dæk bliver slidt i forskellige grader på forhjul og baghjul.

Når du skifter dine dæk, så husk at afmærke dem med tus eller kridt om de har siddet på venstre forhjul, højre baghjul eller andet sted. For du vil have begge bagdæk monteret sammen, og helst også i samme side. Slid kan være anderledes både for og bagtil, men også højre til venstre hjul.

Husk at få afbalanceret dine dæk som ikke nødvendigvis behøves at gøres hver gang. Det er dog stærkt tilrådeligt at få gjort, nu dine dæk er en af de vigtigste sikkerhedselementer på bilen, og noget du ikke skal tage let på.

Opbevaring af dæk?

Opbevaring af dæk skal være rigtig for at bevare dækkenes egenskaber. Her er første regel at skrive på dækkene, hvilket side og aksel de har siddet på.

Rens dækkene for skidt og grus med almindeligt vand og måske noget bilshampoo. Hvis dækkene sidder på fælge, bør du have dækkene stående på et stativ eller hængende. Løse dæk skal du lade stå oprejst, og drej dem så de ikke begynder at få flade punkter.

Opbevar dæk i et tørt, køligt og mørkt rum så egenskaberne på dækkene bevares bedst.